31.01.2016

Kjøkken - Husets hjerte

Hei

Jeg er Eva Beate og er Idemag.nos gjeste journalist.
Jeg er i slutten av 20 åra og bosatt i Namdalen. Her bor jeg i enebolig sammen med min samboer, vår lille Chihuahua og tibetansk spaniel blanding og to gatemix katte jeg har hentet inn fra et liv som husløse. Det gledes over at dagene blir lengre, våren nærmer seg og man får mer arbeidslyst. Man trenger litt arbeidslyst om man skal gå på med et slik prosjekt som i mitt innlegg.


Da vi kjøpte vårt hus hadde det et robust kjøkken med ok planløsning, men den fargen..
... den passet oss ikke.



 Jeg irriterte meg over kjøkkenet fra dag EN, men satt likevel i flere år å arget meg over denne kjøkkenfargen. 
Etterhvert begynte jeg å se på hva det koster med kjøkken fornyeren. Bytte alle frontene og nye benkeplater, det kostet mange titusener og et nytt IKEA kjøkken hadde vært billigere. En vinterdag bestemte vi oss for at vi skulle male innredningen å bytte benkeplatene når det ble varmere i været.

Da var det bare å starte planleggingen og sette sammen farger. 
Vi brukte noe tid på å finne farge men valgte en klassisk lys farge som er ganske standard for kjøkken innredning. -Lys Antikk
Benkeplaten var også en sak vi jobbet litt med, fordi det var en liten karnapp hvor stekeovn sto. En slik benkeplate måtte spesial bestilles og var heller ikke billig. Løsningen ble å snu skapene så vi fikk baksiden av skapene frem og flyttet ovnen bakover. Da kunne vi bruke standardplater. Nytt fargevalg måtte til og benkeplaten ble -Valnøtt

Vi valgte å lever alle frontene til lakkering, dette er nå blitt mye lettere å gjøre selv men hjelp av en sånn her
Det er investert i en slik nå, har bla malt et gjerde å det fungerer kjempe bra, øvelse gjør mester.


Da var det bare å vente på påsken så arbeidet kunne starte. alt måtte vaskes slik at alt fettet var vekke så malingen satt. Flere runder med sterkt salmiakk vann ble brukt. Etter dette ble alt lett rubbet for heftegrunn ble malt på i 2 strøk med 24 timers mellomrom. Det ble rubbet lett mellom hvert strøk for finere finish.  
Så ble det malt 3 strøk med Oljebasert maling, man fint bruke lady sin 3 stjernes gulvmaling. Det ble brukt rulle og overstrykpensel for denne jobben.


Kjøkkenbordet ble byttet ut med benkeplate under vinduene og barkrakker. Nye håndtak i aluminium design ble også kjøpt på IKEA og utgjorde stor forskjell fra tre knottene som var fra før. 

Til slutt ble de trehvite vinduslistene malt for et enda lysere rom. 



Det var også som dere kan se var det en vegg som var veldig dårlig utnyttet. Jeg ville at det skulle se ut som det tilhørte innredingen løsningen ble dette. 


Hyller fra IKEA med aluminiums hylleknekter. Valgte å bruke skøyte del som feste og lage fine avslutninger basert på ende hyllene på innredingen.
Boksen med kniver er en metallboks som inneholdt lakris bjørner som jeg har lagt tapet på.
TIPS: De fleste som selger tapet kaster tapetbøkene når de byttes ut.
Du kan derfor skaffe deg disse gratis, om du spør.

Forarbeidet er uhyre viktig og man bør ikke slurve med det, det vil man angre på når malingen begynner å skalke. 

Veggtekst er på vei ut sier de, jeg syns slike små som dette sette den ekstra prikken over i'en